In een eerder bericht deze week schreef ik al over het belang van educatie over vermogensopbouw. Uiteraard is toezicht en regelgeving heel belangrijk maar het belang van educatie wordt zwaar onderschat.

Het is begrijpelijk dat iemand van 18 jaar niet echt bezig is met beleggen en dat de belangstelling ook niet direct uitgaat naar financiële zaken. Sporten, uitgaan, een nieuwe scooter of bijvoorbeeld sigaretten zijn veel leukere zaken om geld aan uit te geven dan het geld apart te zetten om te sparen. Er moet dan ook meer nagedacht worden over vormen van beleggen of sparen waarin jongere mensen veel meer plezier kunnen vinden.

Om iemand van 18 jaar over te halen te gaan beleggen zal je wel met een heel goed en vooral leuk product moeten komen. Vroeger opende je een spaarbankboekje waarbij je op dat moment dan een portemonnee of spaarvarken kreeg of andere gadgets. Nu voltrekt sparen of beleggen zich uitsluitend digitaal. De jongeren moeten overgehaald worden om spaar- of beleggingsrekening te openen en dan maandelijks een bedrag daarop storten. Dat blijkt dus heel moeilijk te zijn. Banken en financiële instellingen zijn niet in staat om via social media jongeren te bereiken en te verleiden tot het gaan beleggen of sparen.

Als de financiële instellingen nog heel lang wachten met het trachten jongeren te bereiken gaan ze links en rechts ingehaald worden bijvoorbeeld door sites als Facebook, Google of Apple. Deze bedrijven weten namelijk wel wat bij de jongeren speelt en hoe ze die aan zich kunnen binden.

Toch is het niet zo heel moeilijk en ik doe financiële instellingen bij deze graag een idee aan de hand. Het idee is als volgt:

online belegging spelMaak een spannend online spel waar mensen tegen betaling aan deel kunnen nemen. Stel, dat deelname € 25 per maand kost. Van die € 25 wordt € 24 belegd en € 1 gaat naar de makers van het spel. Die makers verdienen daarmee per deelnemer € 12 euro per jaar. € 24 die de deelnemer belegd blijft uiteraard van de deelnemer en dus bouwt deze deelnemer een vermogen(tje) op terwijl hij/zij een ontzettend leuk en spannend spel speelt.

De sleutel ligt bij de entertainmentwaarde van het spel. Het moet een bloedspannend spel zijn dat uiteraard heel mooi vormgegeven is en een tikkeltje verslavend werkt.

Zo moeilijk is dit idee toch niet? Vind een paar goede ontwerpers, maak een mooi spel en zorg voor een uitstekende beleggingsomgeving. Laat social media een belangrijk onderdeel van de totale concept worden zodat de deelnemers onderling met elkaar kunnen praten zowel over de resultaten van het spel als hun beleggingen. Ik heb meerdere volledig uitgewerkt concepten liggen dus de financiële instelling die mij als eerste belt help ik graag op weg.

André van Eerden is algemeen directeur van Aberfeld Vermogensbeheer. Aberfeld is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor. Deze publicatie is samengesteld door Aberfeld Vermogensbeheer B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Aberfeld Vermogensbeheer B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Aberfeld Vermogensbeheer B.V. niet instaan. Beleggers wordt geadviseerd bij elke beleggingsbeslissing contact op te nemen met zijn of haar financiële adviseur. André van Eerden heeft geen posities in individuele aandelen en beleggingsfondsen. Aberfeld Vermogensbeheer B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Aberfeld Vermogensbeheer B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Hier vindt u de uitgebreide Disclaimer.