Dit bedrijf is o.a. bekend van het merk “Thuisbezorgd.nl” in Nederland en in Duitsland opereert het bedrijf onder de naam “Lieferando.de”. Het bedrijf groeit jaarlijks aanzienlijk en daar wordt dan ook alles op ingezet. Met name de Duitse markt is een gebied waar veel in marketing wordt geïnvesteerd. Duitsland wordt dan ook gezien als de grootste groeimarkt voor Takeaway. Het is de strategie van Takeaway om in Duitsland marktleider te worden zoals ze dat ook in Nederland is. Een belangrijke stap is daarvoor opnieuw genomen genomen, de overname van een aantal maaltijdbezorgdiensten in Duitsland. Deze overname kost € 930 en het bedrijf blijft dus een grote behoefte aan geld houden. De strijd om het leiderschap met Delivery Hero blijft hevig en voor beide bedrijven zeer kostbaar.

Winst hoeven we voorlopig nog niet te verwachten maar als de huidige groei doorzet dan kan dat snel veranderen. Voor de waardering van Takeaway hoeven we niet direct naar de winstgevendheid te kijken. Beter is het om naar de waardering van concurrenten van Takeaway te kijken. Nemen we als voorbeeld de Bitse branchegenoot Deliveroo dan zien we daar een beduidend hogere waardering dan de prijs die nu voor Takeway betaald wordt.

Kijken we dan ook naar de analistenadviezen dan zien we dat het huidige koersniveau nog voldoende potentie biedt. De adviezen variëren van € 50 – RBC Capital Markets tot € 72 – JPMorgan. U ziet er is dus wel wat mogelijk. Wij zien Takeaway dan ook als een speculatieve aankoop.